Išorinis SEO optimizavimas

Vidinės svetainės optimizacijos metu dirbama pačios svetainės viduje, o tuo tarpu išorinis SEO (išorinis svetainės optimizavimas) reikalingas sukurti svetainės ryšiams su kitais internetiniais šaltiniais, įgyti kuo daugiau vertingų atgalinių nuorodų į Jūsų svetainę, populiarinti prekės ženklą internete, užsitikrinti gerą vardą, žinomumą ir pasitikėjimą tarp vartotojų. Kiekviena kokybiška nuoroda, vedanti į Jūsų interneto svetainės puslapį, Google sistemos yra suprantama kaip ženklas, rodantis, jog svetainėje pateikiama svarbi, aktuali ir įdomi informacija, dėl to Jūsų svetainės puslapius verta rodyti paieškos sistemos rezultatuose pagal tam tikrus raktinius žodžius (užklausas).

Išorinė SEO optimizacija yra kompleksinė ir labai daug pastangų, laiko, energijos reikalaujanti SEO projekto dalis. Anksčiau Google kiekvieną gaunamą nuorodą į interneto svetainės puslapį skaičiuodavo kaip teigiamą balsą. Todėl visiškai nebuvo atsižvelgiama, iš kokių šaltinių įgyjamos nuorodos, buvo svarbus tik jų skaičius, o ne kokybė. Visgi Google algoritmai jau ženkliai patobulinti ir dabar atgalinė nuoroda yra naudinga, tik jeigu gaunama iš kito aukštą reitingą ir autoritetą turinčio šaltinio. Reikšmingiausia tapo atgalinių nuorodų kokybė ir Google daug palankiau įvertins Jūsų puslapį, jei jis turės keletą, bet didelio "svorio" nuorodų, nei galybę nuorodų iš abejotinų, nepatikimų interneto svetainių, nuorodų katalogų, kurie net gali būti siejami su brukalu ir palikti juose savo svetainės nuorodą - žalinga.

Taigi išorine svetainės optimizacija siekiama įgyti kokybiškų atgalinių nuorodų į Jūsų interneto svetainę, o šiam tikslui pasitelkiamas turinio marketingas įvairiais kanalais bei kiti metodai. Taip pat išorinis SEO yra būtinas jau esančio išorinio nuorodų tinklo įvertinimui, o radus toksiškų nuorodų, siekiama jas pašalinti ir neutralizuoti jų kenksmingą poveikį. Dar vienas svarbus išorinės optimizacijos uždavinys - teigiamos reputacijos internetinėje erdvėje kūrimas, neigiamą atspalvį turinčių atsiliepimų, apžvalgų kontrolė. 

Galiausiai verta akcentuoti, kad išorinis SEO visada turėtų būti įgyvendinamas pasitelkiant gerąją taktiką, t.y. vengiant juodojo (angl. black hat) SEO, kurio metu nuorodos yra perkamos ar įgyjamos "spaminimo" dėka.

Išorinių nuorodų rinkimas draudžiamais būdais gali pakenkti Jūsų svetainės reitingui arba net galite sulaukti Google nuobaudos.

Dėl to į išorinio svetainės optimizavimo procesą reikia žiūrėti atsakingai bei apdairiai. Šį darbą geriausia patikėti SEO specialistams arba konsultuotis, esant bet kokiems neaiškumams.


Išorinis SEO optimizavimas
Išorinis SEO optimizavimas


Kadangi didžiąją išorinio SEO optimizavimo dalį sudaro naujų sai̇̃tų kūrimas, todėl nesuklysime šį SEO projekto etapą dar kitaip įvardydami nuorodų kūrimu ar nuorodų į svetainę generavimu (angliškai šis terminas vadinamas link building). Plačiau apie nuorodų kūrimo procesą ir metodus susipažinsite skaitydami toliau!

Išorinių nuorodų kūrimas

Nuoroda - tai jungtis iš vieno internetinio šaltinio į kitą. O interneto tinklą šiandien sudaro trilijonai (tūkstantis milijardų) tokių jungčių tarp svetainių. Šiomis puslapių ir svetainių jungtimis (nuorodomis) interneto vartotojai naviguoja iš vienos vietos į kitą. Nuorodomis taip pat keliauja paieškos sistemų (pavyzdžiui, Google) robotai. Google ir kitos sistemos remdamosi šių nuorodų analize, be to, atlieka ir reitingavimą paieškos rezultatuose. Google eros pradžioje kiekviena nuoroda buvo traktuojama kaip teigiamas balsas (angl. vote) tam puslapiui, į kurį ji nukreipia, todėl aukščiausių vietų Google paieškoje galėjo tikėtis gausiausią kiekį atgalinių nuorodų turinčios svetainės. Greitai šiomis žiniomis svetainių savininkai ėmė manipuliuoti, todėl atitinkamai Google pradėjo analizuoti ne kiekybinę, o kokybinę nuorodų vertę. Šiai dienai kokybiškos nuorodos, vedančios į Jūsų interneto svetainę, yra tarp pačių svarbiausių veiksnių, lemiančių svetainės puslapių pozicijas paieškos sistemos rezultatuose. Atgalinių nuorodų kūrimas - viena sudėtingiausių SEO optimizavimo užduočių, reikalaujanti didelių laiko ir žmogiškųjų išteklių. Toliau aptarsime pagrindinius SEO specialistų taikomus nuorodų generavimo metodus, apimdami tiek turinio marketingo, tiek ir kitas strategijas, siekiant įgyti kuo vertingesnių sai̇̃tų į Jūsų svetainę.

Išorinio SEO (nuorodų kūrimo) metodai:


Natūralus nuorodų pritraukimas

Natūralus savaiminis nuorodų pritraukimas (angl. link earning) - metodas, kai sukuriate tokį kokybišką ir naudingą turinį, kad jis generuoja atgalines nuorodas be papildomų marketingo priemonių (nors, žinoma, pasidalinti šiuo turiniu ir jį parodyti kitiems visada verta). Taigi norėdami įgyti nuorodų, reikia svetainę ir jos turinį padaryti vertingu (angl. link-worthy).

Naudingo turinio idėjos:

  • Ekspertų straipsniai, interviu su profesionalais ir pan. Vertingiausiose svetainėse dažnu atveju talpinamas turtingas, kokybiškas turinys specifine tema, kurios autorius tikėtina yra autoritetas ar ekspertas toje srityje. Todėl, visų pirma, kaip kokybiško turinio šaltinį, turėtumėte įvertinti savo komandoje turimus žmones arba kitus Jūsų srityje dirbančius profesionalus.
  • Jūsų srities terminų žodynėlis.
  • Resursų puslapiai (pavyzdžiui, 10 žymiausių žmonių Jūsų verslo srityje, TOP 100 tinklaraščių toje srityje su aprašymais ir kt.).
  • Įvairūs gidai, patarimai, pasidaryk pats (angl. DIY) arba kaip kažką atlikti žingsnis po žingsnio (angl. how to) puslapiai - šiuo atveju pirmiausia reikia išsiaiškinti, kas domina žmones, o idėjų visada galima rasti forumuose.
  • Direktorijos arba duomenų bazės.
  • Nemokami įrankiai, programėlės (tokie, kurie galėtų palengvinti pirkėjų/klientų gyvenimą, šiam metodui reikia laiko, pinigų, bet turint komandoje programuotojus - įmanoma).
  • Produktų, paslaugų apžvalgos.
  • Infografikai.
  • Vebinarai.
  • Karjeros galimybių Jūsų įmonėje puslapis (tokiu būdu galima tikėtis gauti atgalinių nuorodų iš universitetų ar kitų mokymo įstaigų).
  • Renginių, kuponų arba konkursų puslapiai.

Ir t.t.

Apibendrinus matome, kad kuo naudingesnis Jūsų publikuojamas turinys gali būti tam tikroms interneto vartotojų grupėms, tuo didesnė tikimybė natūraliai pritraukti nuorodų iš kitų šaltinių iš viso pasaulio. Tokių naudingos informacijos puslapių labai pravartu turėti ne tik informacinėms ar reprezentacinėms svetainėms, bet ir internetinėms parduotuvėms, nes priešingu atveju nuorodų į prekių puslapius gauti būna labai sudėtinga (nebent turite tikrai išskirtinę prekę). Tačiau naudingos informacijos šaltiniai skiriasi kiekvienu atveju ir priklauso nuo industrijos. Verta atsižvelgti ir į tai, kas veiksminga konkurentams - kurie puslapiai ir iš kur sulaukia daugiausia nuorodų (o tam reikia pasitelkti Ahrefs, Majestic, Moz arba kitus SEO įrankius).


Svečio įrašai tinklaraštyje

Svečio įrašai tinklaraštyje (angl. guest blogging) - turinio marketingo metodas, kai pasiūlome savo turimą straipsnį ar kitokio tinkamo formato turinį kitiems tinklaraščių autoriams arba industrijos naujienų svetainių kuratoriams. Dirbdami šiuo metodu, ieškome svetainių, kurios priima turinį (angl. guest posts) iš kitų ir talpina jį savo svetainėje. Aišku, svarbu atsirinkti vertingus tinklaraščius bei įsivertinti savo galimybes sukurti straipsnį, kuris tiktų atrinktų blogų auditorijoms. Beje, turint elektroninę parduotuvę, labai pravartu ieškoti tinklaraštininkų, rašančių produktų apžvalgas ar pan. Kai jau turime ką pasiūlyti atrinktų svetainių blogeriams arba kuratoriams, tuomet kitas mūsų žingsnis - susisiekti su šiais žmonėmis (angl. outreach).


Neveikiančių sai̇̃tų (nuorodų) atkūrimas

Neveikiančių nuorodų atkūrimas (angl. broken-link building) - dar vienas turinio marketingo metodas. Tai "baltojo" SEO (angl. white hat SEO) taktika, nors ir ne visai "elegantiška". Šiuo būdu ieškome domenų, kuriems tiktų Jūsų turima medžiaga/turinys ir tikriname, ar yra išeinančių neveikiančių nuorodų. Patikrinti, kurios išeinančios nuorodos neveikia galima su Dead Link Checker, Outbound Link Scraper, Broken Link Checker arba kitais SEO įrankiais. Kai išsiaiškiname, kokių išeinančių nuorodų turi mus dominanti svetainė, tada susisiekiame su svetainės savininku ar ją prižiūrinčiu asmeniu (prieš tai tenka surasti kontaktinius duomenis - el. pašto adresą) ir pasiūlome savo puslapį vietoj ankstesnio, kuris dabar nepasiekiamas. Tokiu metodu galima tikėtis per mėnesį generuoti kelias dešimtis nuorodų į Jūsų interneto svetainę.


Atvirų pokalbių galimybės

Atvirų pokalbių galimybės (angl. open conversation opportunities): komentavimas tinklaraščiuose (bloguose), forumo diskusijose, klausimų - atsakymų puslapiuose (puikus tokio formato pavyzdys - amerikiečių portalas Quora), industrijos socialiniuose tinkluose (jei tokių yra), dalyvavimas asociacijos (tos srities profesionalų) diskusijose. Atsirinkus tematiškai naudingiausias atvirų pokalbių galimybes, juose reiktų dalyvauti nuolat, ne tik ateiti vienąsyk ir palikti įrašą su nuoroda į savo svetainę. Tokiu būdu gauname ir kitą teigiamą poveikį - ryšį ir komunikaciją su bendruomene arba Jūsų auditorija.


Nišinės direktorijos arba geografiškai aktualios direktorijos

Galbūt teko girdėti, kad direktorijos šiais laikais yra bevertės. Dažnu atveju taip ir yra, Google tiesiog ignoruoja iš daugelio jų gaunamas nuorodas. Visgi specializuotos, tam tikrai temai ar lokalizacijai dedikuotos, prižiūrimos direktorijos gali būti tikrai naudingos, ypač kai turime visai naują svetainę ir tai yra visiškai natūralu pradėti nuo šių lengviausiai gaunamų nuorodų, o su laiku siekiame kokybiškesnių, bet tuo pačiu sunkiau įgyjamų nuorodų. Direktorijose paprasčiausiai pridedama informacija apie Jūsų kompaniją - tai greita ir atima mažai laiko, palyginus su kitais metodais.


Įmonės profilio patalpinimo galimybės

Kompanijos profilio patalpinimo galimybės (angl. company profile listing opportunities). Galbūt būtų galima patalpinti Jūsų įmonės (kaip darbdavio) profilį universiteto ar kitos mokymo įstaigos svetainėje? Tai tik vienas pavyzdys, konkrečiu atveju verta apsvarstyti visas galimybes.


Resursų sąrašai

Tai puslapiai, kuriuose talpinama tam tikra susisteminta informacija: galbūt tai bibliotekų svetainėse esantys sąrašai, gal tai seniai pamiršti universitetų svetainėse esantys puslapiai. Kartais resursų puslapiai esti labai didelės apimties (beveik direktorijos), kartais tai kas savaitę atnaujinamos žinių santraukos (angl. roundup).


Konkurentų atgalinių nuorodų analizė

Visada pravartu peržiūrėti konkurentų įgytas nuorodas - tokiu būdu galbūt rasite galimybių, kurių nepastebėjote ir dar neišnaudojote. Visada stenkitės neatsilikti, o dar geriau - būti žingsniu priekyje Jūsų konkurentų. Konkurentų atgalinėms nuorodoms rasti geriausia naudoti specialius SEO įrankius: Majestic, Ahrefs, Moz ir kt.


Paminėjimų pavertimas nuorodomis

Dar vienas šaltinis, iš kur galima gauti nuorodų - tai paminėjimai (angl. mentions). Šiuo tikslu yra naudojami įrankiai, tokie kaip nemokamas Google Alerts įrankis - jo dėka būsite informuojami, kai žiniatinklyje atsiras naujos informacijos tam tikra tema, kuria nusistatėte perspėjimus (angl. alerts). Pavyzdžiui, norėdami sužinoti visas naujienas SEO optimizavimo tema, galite nusistatyti perspėjimą "SEO optimizavimas", svarbu atkreipti dėmesį, kad siekiant gauti konkrečios iš dviejų ar daugiau žodžių sudarytos frazės naujienas, reikalinga naudoti kabutes. Google Alerts yra ypač naudinga priemonė sekti, kas paminėjo jūsų įmonės vardą ar prekės ženklą (ir aišku, jei tai teigiamas vertinimas, o ne kritika Jūsų paslaugų/prekių atžvilgiu - tikslinga susisiekti su naujienos autoriumi ir paprašyti paminėjimą paversti nuoroda (kaip paprašyti ir komunikuoti siekiant gauti atgalinę nuorodą - čia jau atskira tema). Be to, ankstesnių Jūsų įmonės vardo ar prekės ženklo paminėjimų internete galima rasti paprasčiausiai atliekant paiešką Google paieškos sistemoje.


Nuorodų pirkimas

Nuorodų pirkimas nerekomenduojamas, tai jau "juodojo" SEO (angl. black hat SEO) metodas ir Jūsų svetainė tokiu būdu gali gauti Google nuobaudą. Atsigauti po algoritminės arba manualinės nuobaudos užima nemažai laiko, todėl, siekiant išvengti šios rizikos, netinkamais metodais, neatitinkančiais Google nuostatų gautos nuorodos turėtų būti pažymimos "nofollow" arba "sponsored" rel atributo vertėmis. Visgi nemeluosime, kad nuorodų pirkimas neegzistuoja, gali būti, kad net ir Jūsų konkurentai jas perka. Tačiau labai svarbu, kad šios nuorodos atrodytų kuo natūralesnės (savaime įgytos, o ne nupirktos) ir būtų sunkiai identifikuojamos paieškos sistemų, jokiu būdu nepirkite nuorodų iš tų, kurie viešai reklamuoja šią mokamą nuorodų pardavimo paslaugą.


Kiti mokami metodai

Tai nėra tiesioginis nuorodų pirkimas, visgi šie metodai Jums kainuos papildomų išlaidų. Kaip mokami metodai galėtų būti įvardijami: organizacijų rėmimas, partnerystė su kitomis įmonėmis, konkursų rengimas, kuponų dalijimas ir pan. Pavyzdžiui, Jūs finansiškai remiate ne pelno siekiančią vietinę organizaciją (kurios veikla ir vertybės sutampa su Jūsų) ir sutariate, kad šios organizacijos interneto svetainėje bus patalpintas Jūsų įmonės logotipas su nuoroda. Kitas pavyzdys: Jūs turite galimybę pasiūlyti nuolaidą tam tikroms prekėms, todėl savo nuolaidų kuponus su nuorodomis į Jūsų svetainę talpinate specializuotose nuolaidų kuponų svetainėse. Mokamų metodų yra ir daug daugiau, bet jie visada turėtų būti vertinami atsargiai ir jokiu būdu ne kaip pagrindinis išorinio SEO optimizavimo metodas kuriant atgalinių nuorodų tinklą.